"נרטיב אינטראקטיבי בעידן הרשת:
חקר היצירה My Boyfriend Came Back from the War של
אוליה ליאלינה כמודל לאמנות רשת בינתחומית"
Net art היא צורת אמנות שנוצרת, מופצת ומתקיימת בתוך רשת האינטרנט, תוך שימוש באלמנטים כמו היפרטקסט, קישורים, דפדפנים, ממשקים, דימויים דיגיטליים, אנימציות, גיפים, שפה תוכנתית ואינטראקציה עם המשתמש.
אין היררכיה או ניווט ברור – התחושה היא של כאוס טכנולוגי מכוון.
חוויה של תסכול, בלבול, וזרות, שמבקשת מהמשתמש לשאול על אמון בממשק ובמערכת.
- היפר-מדיה וחדשנות טכנולוגית: היצירה מבוססת על שימוש בטכנולוגיית היפרטקסט והיפר-מדיה המאפשרת חוויית סיפור אינטראקטיבי. השימוש בהיפר-מדיה בפרויקט זה מאפשר חוויית סיפור דרך פעולות אינטראקציה עם הצופה, בשונה מהנרטיב הלינארי המסורתי בקולנוע ובספרות.
- חיבור בין ספרות לקולנוע: הנרטיב הבלתי-לינארי ב-My Boyfriend Came Back from the War מציע גישה לסיפור בסגנון קולנועי או ספרותי, אך מוצג במדיום דיגיטלי ששם את הצופה במרכז הסיפור.
- פירוק גבולות הנרטיב הקלאסי: עבודה זו מאפשרת הצצה לשאלה על גבולות האמנות המסורתית, בה היא מפרקת את הסיפור הקלאסי והפשטני ומייצרת חווית יצירה אינטראקטיבית המתמקדת בקהל.
בשנת 1996 רק כ-1%-2% מאוכלוסיית העולם הייתה מחוברת לאינטרנט.
עיקר המשתמשים היו באוניברסיטאות, מוסדות ממשלתיים וחברות טכנולוגיה.
באותה תקופה החיבור לאינטרנט בוצע דרך מודם (Dial-up) במהירות נמוכה מאוד
HTML עדיין היה מאוד פשוט
מאפיין | הסבר |
---|---|
אינטראקטיביות | המשתמש משתתף באופן פעיל ביצירה – הוא גולש, בוחר, לוחץ, מתערב. |
מבנה לא לינארי | בניגוד לסיפור קלאסי עם התחלה, אמצע וסוף – הנרטיב פתוח, מבוזר ונתון לבחירת הגולש. |
מבוססת רשת | היצירה לא נועדה לגלריה פיזית אלא לגלישה בדפדפן, דרך האינטרנט. |
טכנולוגית | האמנות משלבת קוד, ממשק, ולעיתים גם בינה מלאכותית או נתונים בזמן אמת. |
ניסיונית/ביקורתית | נט ארט מאתגרת את מוסדות האמנות, את מושג ה"יצירה" ו"מחבר", ולעיתים גם את הפוליטיקה של הרשת עצמה. |
מה טבעו של המפגש בין מדיה דיגיטלית לקולנוע בסיפור My Boyfriend Came Back from the War של אוליה ליאלינה?
איך השימוש בטכנולוגיית היפר-מדיה משנה את הדרך שבה נרטיב נבנה ומפוקס, בהשוואה למדיום קולנועי או ספרותי? האם יש הבדל בין הנרטיב הדיגיטלי לבין הנרטיב הקולנועי המסורתי והספרותי?
מהו הייחוד של My Boyfriend Came Back from the War כיצירה דיגיטלית מבוזרת?
כיצד השימוש במדיום הדיגיטלי ובפירוק הנרטיב מבדל את העבודה מהסיפור הקולנועי או הספרותי המסורתי?
כיצד הצופה השותף ביצירה משפיע על התפתחות הסיפור בהקשר של נרטיב אינטראקטיבי?
איזה תפקיד יש לצופה ב-My Boyfriend Came Back from the War ביצירתה של היצירה, ומהם הדימויים החזותיים שמעצבים את סיפור הצופה/היוצר?